Urgentná akcia
Česká republika, akcia začala 21.5.2015
Andrej má 15 rokov a býva s babičkou a sestrou v byte na dedine pri Českom Krumlove, kde chodí do praktickej školy. Do južných Čiech sa presťahoval zo Slovenska keď bol štvrták. O rok neskôr prepadol z češtiny a poslali ho na psychologické testy. Aj napriek tomu, že mu testy prišli veľmi ľahké, odporučili mu, aby prestúpil z bežnej základnej školy na praktickú základnú školu. Vyučovanie je veľmi jednoduché, Andrej patrí k najlepším žiakom.
31.8.2015
Dnes sme odovzdali takmer 400 podpisov na českej ambasáde. Výzvu s 38 334 podpismi z 94 krajín zároveň odovzdali aktivisti a aktivistky Amnesty International ČR predstaviteľom ministerstva školstva.
"Oproti škole je menšia budova, tam som išiel na testy. Ukázali mi obrázky, ktoré som mal priradiť k sebe. Vyzeralo to, ako keby si mysleli, že som idiot. Bolo to veľmi jednoduché." O týždeň neskôr dostal list s doporučením, aby ho preradili do praktickej základnej školy. "Chcel som tam ísť, pretože tam [tiež] chodia všetci moji kamaráti," spomína. Nevedel, že to je škola pre žiakov a žiačky s mentálnym postihnutím. Jeho babička, ktoré je jeho právna zástupkyňa s premiestnením do praktickej základnej školy nesúhlasila, ale cítila, že bol na ňu vyvíjaný tlak, aby súhlasila. "Povedali mi, že preradenie je nevyhnutné, pretože by [na bežnej škole] aj naďalej prepadal."
Andrej popisuje praktickú základnú školu ako "zvláštne miesto"."Robia tam z nás idiotov. Tá škola je skutočne ľahká...Učia nás pomalšie, pretože to je špeciálna škola. Jeden môj kamarát a ja sme najlepší [žiaci]."
Pôvodne chcel Andrej študovať na vysokej škole, ale v škole mu povedali, že sa nedostane na školu s maturitou. Svoje plány teda prispôsobil realite a má v pláne ísť na odborné učilište.
Rómske deti v Českej republike zažívajú v základnom vzdelaní systematickú a pretrvávajúcu diskrimináciu. Diskriminácia rómskych detí má tri hlavné formy: nadmerné zastúpenie rómskych žiakov v tzv. praktických základných školách (školách, ktoré sú určené pre žiakov a žiačky s ľahkým mentálnym postihnutím), segregácia Rómov a Rómiek v hlavnom vzdelávacom prúde v ďalšie formy odlišného zaobchádzania v zmiešaných bežných školách.
Kvôli hlboko zakorenenej diskriminácii Rómov a Rómiek v českom vzdelávacom systéme zahájila Európska komisia v septembri roku 2014 konanie pre porušenie povinnosti, ktorá vyplýva z antidiskriminačnej legislatívy Európskej únie.
Pokračujúca a rozšírená diskriminácia rómskych detí vo vzdelávaní je realitou aj na Slovensku. Rovnako ako v Českej republike je veľký počet rómskych detí na Slovensku nesprávne zaraďovaných do špeciálnych škôl alebo tried pre žiakov s mentálnym postihnutím. Deti sú tiež segregované v bežných výlučne rómskych školách alebo triedach. V dôsledku toho zahájila Európska komisia konanie pre porušenie povinnosti na konci apríla 2015 aj proti Slovensku.
Konanie o porušení povinnosti zakladá článok 258 Zmluvy o fungovaní EÚ. Komisia má tak k dispozícii efektívny legislatívny nástroj, aby zaručila dodržiavanie práva EÚ. Ak podľa Komisie členský štát porušuje právo EÚ a považuje opatrenia, ktoré štát zaviedol voči obavám Komisie za nedostatočné, môže túto záležitosť predložiť pred Súdny dvor Európskej únie. Ak súd rozhodne, že si členský štát neplní povinnosti, aké mu ukladajú Zmluvy, bude požadovať nevyhnutnú nápravu zo strany štátu.